The main objectives of this graduate-level course are to provide an in-depth understanding of advanced concepts and research directions in the field of databases. The course is organized in three parts: (i) Fundamentals of Database Systems Implementation; (ii) Distributed, Web and Cloud Databases; (iii) Spatio-temporal Data Management, Sensor Data Management, other selected and advanced topics from the recent scientific literature.

Outline: (i) Fundamentals of modern Database Management Systems (DBMSs): storage, indexing, query optimization, transaction processing, concurrency and recovery. (ii) Fundamentals of Distributed DBMSs, Web Databases and Cloud Databases (NoSQL / NewSQL): Semi-structured data management (XML/JSON, XPath and XQuery), Document data-stores (i.e., CouchDB, MongoDB, RavenDB), Key-Value data-stores (e.g., BerkeleyDB, MemCached), Introduction to Cloud Computing (GFS, NFS, Hadoop HDFS, Replication/Consistency Principles), "Big-data" analytics (MapReduce, Apache's Hadoop, PIG), Column-stores (e.g., Google's BigTable, Apache's HBase, Apache's Cassandra), Graph databases (e.g., Twitter’s FlockDB) and Overview of NewSQL (Google's Spanner and Google's F1). (iii) Spatio-temporal data management (trajectories, privacy, analytics) and index structures (e.g., R-Trees, Grid Files) as well as other selected and advanced topics, including: Embeeded Databases (sqlite), Sensor / Smartphone / Crowd data management, Energy-aware data management, Flash storage, Stream Data Management, etc. The last part of the course will feature both invited talks from external invited speakers and the presentations of students.

Course Website: http://www.cs.ucy.ac.cy/~dzeina/courses/epl646/

Το μάθημα προσφέρει στους φοιτητές μια εισαγωγή στην τεχνολογία ηλεκτρονικών παιχνιδιών και τους παρέχει τις απαραίτητες γνώσεις για τον σχεδιασμό και υλοποίηση ενός πρότυπου ηλεκτρονικού παιχνιδιού.

Η τηλεπικοινωνιακή επανάσταση, με επίκεντρο την περιβάλλουσα εξυπνάδα (Ambient Intelligence) και ποιο συγκεκριμένα τη διάχυτη επικοινωνία (Ubiquitous Communication and Networking), έχει σαν βασικό άξονα τις ασύρματες / κινητές επικοινωνίες. Νέα ενοποιημένα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας (π.χ. UMTS, LTE, LTE advanced, 4th and 5th Generation Networks), νέα ασύρματα δίκτυα (τοπικά: Wireless LΑΝs, πχ. IEEE802.11g, n, και μητροπολιτικά: WiMax), καθώς και νέες αρχιτεκτονικές και τοπολογίες (π.χ. ad-hoc, sensor networks, machine-to-machine, VANETs), και το Internet of Things (IoTs) έχουν προταθεί τα τελευταία χρόνια που καθιστούν και αυτά μια επανάσταση στη φιλοσοφία των δικτύων. Σκοπός του μαθήματος είναι να γίνει μια εισαγωγή σε ασύρματα δίκτυα, με έμφαση σε θεμελιώδεις έννοιες και αρχές, τις τεχνολογίες ασυρμάτων και κινητών δικτύων, εισαγωγή στη ανάπτυξη, σχεδίαση, εφαρμογή, και αξιολόγηση των πρωτοκόλλων, καθώς και εισαγωγή στις νέες αρχιτεκτονικές και τοπολογίες. Επίσης θα μελετηθούν υπάρχοντα και προτεινόμενα πρότυπα για κινητά δίκτυα (π.χ. Mobile IP), και θα συζητηθούν θέματα ερευνητικού ενδιαφέροντος.